Dagelijks de grenzen opzoeken

 

Voor chauffeur zwaar transport Frieder zijn extreme uitdagingen aan de orde van de dag.

 

253,8 ton en 68 meterzijn ook typische afmetingen waarmee chauffeur zwaar transport Frieder te maken heeft in zijn werk. In dit concrete voorbeeld ging het om de recreatieboot MS Utting, die Frieder voor zijn werk voor het expeditiebedrijf Kübler uit Schwäbisch Hall begin 2017 naar de Ammersee in Beieren bracht. Het belangrijkste traject over land dat de dieplader en de chauffeur moesten afleggen, liep van de Midden-Frankische haven voor zware goederen Roth tot aan de snelweg A96 bij Lindau.

 

 

Met succes samengewerkt

 

Gevraagd naar de buitengewone uitdaging van deze opdracht maakt Frieder lachend een afwijzend gebaar. Zo reageert iemand die op zijn vaardigheden en 30 jaar beroepservaring kan vertrouwen. En op een vast team, dat dergelijke speciale en zware transporten professioneel plant en uitvoert. Opdrachten zoals die van de MS Utting behoren voor het expeditiebedrijf Kübler tot de dagelijkse praktijk. Het bedrijf heeft ook al het Russische ruimteveer Boeran en de Franse Concorde vervoerd. Dat kan alleen met een team dat goed samenwerkt en een ervaren chauffeur die niet alleen een groot rijbewijs en stalen zenuwen heeft, maar die ook over de nodige technische knowhow beschikt. Theoretische kennis wordt verkregen door regelmatige trainingen, de rest komt uit de praktijk: met name een vooruitziende blik, intuïtie en de juiste beoordeling van de haalbaarheid van de transportopdracht. Hiervoor bracht Frieder voorafgaand aan het transport van de MS Utting vele kilometers door in de auto. Zo konden adequate oplossingen voor mogelijke obstakels worden bedacht.

 

Van Neurenberg naar München

 

Dat klinkt op het eerste gezicht niet echt als een uitdaging, maar ervaring is vereist: “Voor de tunnel bij Etterschlag en de snelwegafrit bij Inning moesten we echt iets bedenken”, aldus Frieder. “Speciale en zware transporten vereisen maatwerk. De tunnel was te smal voor het transport. We konden 30 centimeter extra winnen door de vluchtwegaanduidingen aan de zijkanten te verwijderen. Omdat de vrachtwagen en scheepsromp met 68 meter te lang waren, zijn we bij de afrit Inning gewoon uitgeweken naar de oprit van de snelweg. Dit allemaal onder het toeziend oog van de autoriteiten. Naast een mobiel assistentieteam voor de wegen werd het Kübler-konvooi de gehele tijd begeleid door de politie.”

 

 

Theorie en praktijk

 

“Wij kiezen het traject en dienen de aanvraag in bij de verantwoordelijke verkeersdienst”, legt Frieder uit. “Fouten mogen bij een dergelijk transport natuurlijk niet worden gemaakt, afgezien van overmacht. We zijn niet beschermd tegen slecht weer, een ongeluk of foutparkeerders. Het is echter belangrijk dat je in zulke onverwachte situaties de rust bewaart en het hoofd koel houdt.” En het doel voor ogen hebt: “Voorafgaand aan de rit heb ik me voorgesteld hoe de MS Utting in gebruik wordt genomen op de Ammersee en daardoor veel mensen er hopelijk veel plezier aan zullen beleven.”

 

Oproep:

 

Ben je iemand zoals Frieder?

 

Extreme verhalen moeten worden verteld, en wij willen ze horen! En wie anders dan onze beroepsvrachtwagenchauffeurs kunnen ze vertellen?

 

Jullie zijn elke dag onderweg op de Europese wegen en gaan de grootste uitdagingen aan. Wij zijn op zoek naar extreem bijzondere, extreem grappige, extreem spannende verhalen die jullie met jullie vrachtwagens hebben meegemaakt. Natuurlijk verheugen wij ons ook op jullie extreem waanzinnige foto’s.

 

Stuur jullie bijdragen naar info@man-truckers-world.de.

 

Geef een reactie

twee × 3 =

*