Heinrich Büssing

 

Van dorpssmid tot industriële pionier

 

De innovaties van Büssing betekenden in die tijd een ware revolutie voor de productie van nutsvoertuigen.

 

Toen in 1903 de H. Büssing Specialfabrik für Motorlastwagen und Motoromnibusse werd opgericht, kon slechts één persoon de schitterende zegetocht van deze leverancier van autobussen en vrachtwagens vermoeden: de oprichter zelf. Want Heinrich Büssing, geboren in 1843, zat boordevol ideeën en werkte tijdens de 86 jaar van zijn leven bijna 250 patenten uit. Het is dan ook niet te verwonderen dat veel van zijn uitvindingen een duidelijke stempel hebben gedrukt op de ontwikkeling van bedrijfsvoertuigen, zoals ondervloermotoren, luchtbanden en dubbeldekker-autobussen.

 

De innovaties van Büssing betekenden in die tijd een ware revolutie voor de productie van nutsvoertuigen. Zo bouwde zijn bedrijf reeds vanaf 1904 400 chassis voor Engeland, die als onderbouw dienden voor de eerste Londense bovendek-autobussen. 1924 zag de wereldpremière van de eerste autobus met drie assen, waaronder twee aangedreven achterassen. Toen in 1971 de overname van Büssing AG door MAN werd bezegeld, werd ook deze indrukwekkende geschiedenis overgenomen, want de Büssing-leeuw is sindsdien nog steeds te vinden op het koelrooster van de voertuigen.

 

 

Geef een reactie

16 − zes =

*