Opruimplicht voor vrachtwagenchauffeurs

TRUCKSTOP

Vóór de rit moeten sneeuw en ijs van het dak af

Sneeuw- en ijsophopingen op daken van vrachtwagens zijn ’s winters lastpakken. Om te voorkomen dat ze een veiligheidsrisico gaan vormen, moeten chauffeurs de gevaarlijke daklasten vóór vertrek verwijderen.

Aanhoudende sneeuwval, regen en temperaturen onder nul zorgen in de winter niet alleen voor bevroren rijbanen. Ze hebben ook hun weerslag op de huiven en daken van de vrachtwagens: sneeuwmassa’s en ijsplaten kunnen in de loop van de rit naar beneden vallen en daardoor andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Daarom geldt: vertrekcontrole voordat u op weg gaat. Daarbij moet de chauffeur vaststellen of er zich geen vreemde voorwerpen op de carrosserie en het dak van de cabine bevinden. Verwijdert hij bijvoorbeeld sneeuw en ijsplaten niet, dan is hij aansprakelijk als deze een ongeval veroorzaken.

Gevaarlijke daklasten kwijtraken

De veiligste oplossing bieden sneeuwruimstations, die bij verzorgingsplaatsen en tankstations beschikbaar zijn. Op de stations zijn er werkplatforms die speciaal voor het verwijderen van sneeuw en ijs zijn ontworpen: stabiel, met een veilige opstap, antislip-vloerbedekking en een rondomlopende valbeveiliging. Voor het sneeuwruimen zijn sneeuwschuivers of bezems geschikt.

Praktische uitkomst bieden ook zogenaamde Roof Safety Air Bags. Daarbij worden luchtzakken in het midden aan de lange zijde van het huifdak gemonteerd. Deze worden met lucht uit de vrachtwagen opgepompt, waardoor een helling ontstaat waar sneeuw en ijs vanaf kunnen glijden.

Als zulke technische hulpmiddelen niet beschikbaar zijn, kan de chauffeur op de laadvloer klimmen en met een lange bezemsteel of lat van binnenuit tegen de huif duwen, zodat sneeuwlasten of ijsplaten loskomen. Een nadeel: de chauffeur heeft geen zicht op het dak en in sommige gevallen wordt niet het gehele oppervlak schoongemaakt.

Gewoon op het dak klimmen? Dat mag nooit en te nimmer. Net als onbeveiligd op een ladder werken. Er zijn echter speciaal voor vrachtwagens gemaakte ladders die aan het voertuig vastgezet kunnen worden en zo voldoende bescherming bieden aan de chauffeur. Ze kunnen compact worden opgevouwen en zonder veel moeite in de truck worden opgeborgen.